stefanos oikonomou
stefanos oikonomou
Η νομική υποστήριξη των δικηγόρων μας σε θέματα δημόσιων διαγωνισμών είναι ένα μεγάλο κεφάλαιο της δικηγορικής μας ενασχόλησης. Εκπροσωπούμε μεγάλες και μικρές εταιρείες στα θέματα που προκύπτουν από την συμμετοχή τους σε δημόσιους διαγωνισμούς. Το δικηγορικό μας γραφείο ( Ομήρου 21, Κολωνάκι, Λαζαράκη 27, Γλυφάδα ) ιδρύθηκε το 1952 με εξειδίκευση στο δίκαιο επιχειρήσεων. Το 1989 ανέλαβε την διεύθυνση του γραφείου ο Στέφανος Π. Οικονόμου, δικηγόρος στον Άρειο Πάγο. Ο Στέφανος Π. Οικονόμου τελείωσε τη Νομική Σχολή με βαθμό πτυχίου 9 και διάκριση ΑΡΙΣΤΑ. Το 1988 έλαβε μεταπτυχιακό τίτλο D.E.A. από το University of Paris. Η 3η γενιά δικηγόρων της εταιρείας μας αποτελείται από τον Παναγιώτη Οικονόμου ( LLM Commercial and Corporate Law στο Queen Mary University, London ) και τη Φανή Οικονόμου ( PGD Φορολογικό Δίκαιο, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών ).
Οι δικηγόροι της δικηγορικής μας εταιρείας έχουν υποστηρίξει πολλές επιχειρήσεις κατά την διάρκεια της συμμετοχής τους σε δημόσιο διαγωνισμό. Η νομική μας υποστήριξή περιλαμβάνει την μελέτη και ερμηνεία της διακήρυξης του διαγωνισμού και την αποσαφήνιση των όρων της, την υποβολή ερωτημάτων στην αναθέτουσα αρχή, την συλλογή και έλεγχο των δικαιολογητικών συμμετοχής, την υποβολή ενστάσεων και προσφυγών τόσο ενώπιον των Αρχών και της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών όσο και ενώπιον των Δικαστηρίων.
Οι δικηγόροι μας έχουν εμπειρία σε διαγωνισμούς που γίνονται με το νόμο 4412/2016 για προμήθεια αγαθών όπως ιατρικών ειδών, ιατρικών συσκευών, νοσοκομειακών προμηθειών, ιατροτεχνολογικών προιόντων ή υπηρεσιών κλπ.
Επίσης οι δικηγόροι μας έχουν εμπειρία σε διαγωνισμούς που γίνονται για την εκμίσθωση δημοτικών ακινήτων με το Π.Δ. 270/1981 για διάφορες χρήσεις ( υπαίθρια διαφήμιση κλπ ) καθώς και για την εκμίσθωση ακινήτων Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου όπως Υπουργεία, Νοσοκομεία, αναψυκτήρια, αρχαιολογικούς χώρους από το ΤΑΠ σύμφωνα με το ΠΔ 715/1989 ή και ακινήτων ιδιωτών που θέλουν να μισθώσουν δημόσιες υπηρεσίες.
Οι νόμοι για τους δημόσιους διαγωνισμούς και εν γένει τις δημόσιες συμβάσεις είναι πολυδαίδαλοι και περίπλοκοι και ισχύουν διαφορετικά νομοθετικά καθεστώτα και διαφορετικές προθεσμίες. Ακόμα και το θέμα της αρμοδιότητας των δικαστηρίων σε κάθε διαγωνισμό είναι μερικές φορές περίπλοκο αφού σε άλλες περιπτώσεις απαιτείται ενδικοφανής προσφυγή και σε άλλες όχι, άλλες φορές είναι αρμόδια τα διοικητικά δικαστήρια και άλλες φορές τα πολιτικά.
Απαιτείται λοιπόν ο δικηγόρος που ασχολείται με δημόσιους διαγωνισμούς να έχει γενικότερη εμπειρία με τις δημόσιες συμβάσεις αλλά και να έχει επαφή με κάθε τομέα ειδικά ακριβώς λόγω των ιδιαιτεροτήτων που υπάρχουν σε κάθε περίπτωση.
Η υποστήριξή μας σε κάθε διαγωνισμό αρχίζει από τον έλεγχο και την ερμηνεία της διακήρυξης.
Σε δεύτερο στάδιο, εκδίδουμε ή ελέγχουμε τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για την συμμετοχή στον διαγωνισμό, συντάσσουμε ή ελέγχουμε τις απαραίτητες αιτήσεις και υπεύθυνες δηλώσεις και συμβουλεύουμε και ελέγχουμε την όλη δημιουργία του φακέλου συμμετοχής.
Στη συνέχεια οι δικηγόροι μας αν ζητηθεί, παρίστανται στο άνοιγμα των προσφορών και υποβάλλουν ενστάσεις, υπερασπιζόμενοι τους εντολείς μας.
Όταν δημοσιευθούν τα πρακτικά καταλληλότητας ή κατακύρωσης του διαγωνισμού, οι δικηγόροι μας αν απαιτείται προβαίνουν σε άσκηση ενδικοφανούς προσφυγής καθώς και σε προσφυγή στα αρμόδια δικαστήρια.
Ως δικηγόροι και νομικοί σύμβουλοι με εμπειρία στους δημόσιους διαγωνισμούς, έχουμε υποστηρίξει επιχειρήσεις για την συμμετοχή τους σε δημόσιο διαγωνισμό σχετικά με την προμήθεια διάφορων προϊόντων ( ενδεικτικά εξοπλισμού, φαρμακευτικού υλικού, τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού, ιατροτεχνολογικών προϊόντων, μηχανών γραφείου). Επίσης έχουμε υποστηρίξει πελάτες μας σε διαγωνισμούς για την μίσθωση δημοτικών ή δημόσιων χώρων για αναψυκτήρια ή κυλικεία, για υπαίθρια διαφήμιση κλπ αλλά και για την μίσθωση δικών τους ακινήτων σε υπηρεσίες του δημοσίου. Τέλος, έχουμε παράσχει τις νομικές μας συμβουλές και για δημόσιους διαγωνισμών για την παροχή υπηρεσιών ( συμβουλευτικών, καθαριότητας νοσοκομείων, υπουργείων, κλπ ).
Η μεγάλη πλειοψηφία των δημόσιων διαγωνισμών, διέπεται πλέον από το νόμο 4412/2016 για τις Δημόσιες Συμβάσεις Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών. Ο νόμος αυτός προβλέπει τις προϋποθέσεις για την διενέργεια δημόσιου διαγωνισμού ή την απευθείας ανάθεση μίας σύμβασης, τη διαδικασία του δημόσιου διαγωνισμού, τη διαδικασία ηλεκτρονικού διαγωνισμού, τα απαραίτητα δικαιολογητικά και γενικά την κατάρτισης της δημόσιας σύμβασης.
Πολλές φορές το αποτέλεσμα σε κάποιο στάδιο του δημόσιου διαγωνισμού μπορεί να μην είναι ικανοποιητικό. Μπορεί ο συμμετέχων να αποκλειστεί κατά τον έλεγχο των δικαιολογητικών ή λόγω μη πλήρωσης των τεχνικών προδιαγραφών που απαιτεί η διακήρυξη. Πολλές φορές, η ίδια η διακήρυξη μπορεί να περιέχει παράνομους όρους παραδείγματος χάριν φωτογραφικές διατάξεις που να αποκλείουν χωρίς νόμιμο λόγο την συμμετοχή του ενδιαφερόμενου στον δημόσιο διαγωνισμό. Ή μπορεί ο διαγωνισμός να κατακυρωθεί σε κάποιον ανταγωνιστή ενώ η προσφορά του δεν ήταν νόμιμη ή ήταν υποδεέστερη της δικιάς μας.
ΠΡΟΔΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ ΚΑΙ ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ
Σε αυτές τις περιπτώσεις, οι δικηγόροι της εταιρείας μας μπορούν να ασκήσουν ένσταση αν προβλέπεται από την διακήρυξη ή προδικαστική προσφυγή για να ακυρώσουν το αποτέλεσμα του διαγωνισμού. Η πιο συνηθισμένη περίπτωση προδικαστικής προσφυγής που συναντούμε ως δικηγόροι δημόσιων διαγωνισμών είναι η προσφυγή στην Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών που προβλέπεται στο νόμο 4412/2016 και έχει ήδη μετονομαστεί σε Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων. Η σύνταξη της προδικαστικής προσφυγής σύμφωνα με το νόμο 4412/2016 απαιτεί δικηγόρο που να ασχολείται με δημόσιους διαγωνισμούς αλλά ταυτόχρονα να καταλαβαίνει και τις ιδιαιτερότητες κάθε προϊόντος και πολλές φορές τις τεχνικές του προδιαγραφές.
Η δικηγορική μας εταιρεία Στέφανος Οικονόμου και Συνεργάτες αναλαμβάνει την υποβολή προδικαστικής προσφυγής σε διάφορα στάδια του δημόσιου διαγωνισμού. Η δικαστική προσφυγή ρυθμίζεται από το νόμο που διέπει κάθε διαγωνισμό και είναι συνήθως απαραίτητη για να ασκήσει ο διαγωνιζόμενος ακολούθως τα δικαιώματά του ενώπιον των Δικαστηρίων.
Η πιο συνηθισμένη περίπτωση προδικαστικής προσφυγής που συναντούμε ως δικηγόροι δημόσιων διαγωνισμών είναι η προσφυγή στην Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών που προβλέπεται στο νόμο 4412/2016 και έχει ήδη μετονομαστεί σε Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων.
Οι δικηγόροι δημοσίων διαγωνισμών της εταιρείας μας μπορούν να αναλάβουν την άσκηση της προδικαστικής προσφυγής, η οποία εφόσον διέπεται από το νόμο 4412/2016 κατατίθεται ηλεκτρονικά στον ηλεκτρονικό τόπο του διαγωνισμού. Σε περίπτωση που η διαγωνιστική διαδικασία δεν διενεργείται μέσω του ΕΣΗΔΗΣ, η προδικαστική προσφυγή κατατίθεται στην ΑΕΠΠ. Η προδικαστική προσφυγή περιέχει τις νομικές και πραγματικές αιτιάσεις που δικαιολογούν το αίτημα.
Η προδικαστική προσφυγή συντάσεται από δικηγόρο εξειδικευμένο σε δημόσιους διαγωνισμούς και δημόσιες συμβάσεις και υποβάλλεται υποχρεωτικά με τη χρήση τυποποιημένου εντύπου. Στο ίδιο έγγραφο μπορεί να συσσωρευθεί και αίτημα για την αναστολή της διενέργειας του δημόσιου διαγωνισμού μέχρι την έκδοση απόφασης επί της προδικαστικής προσφυγής.
Κάθε ενδιαφερόμενος, του οποίου επηρεάζονται τα συμφέροντα, δικαιούται να ασκήσει, εντός αποκλειστικής προθεσμίας δέκα (10) ημερών από την κοινοποίηση σε αυτόν της προσφυγής, παρέμβαση ενώπιον της ΑΕΠΠ.
Ύψος παραβόλου για άσκηση προδικαστικής προσφυγής
Για το παραδεκτό της άσκησης της προδικαστικής προσφυγής κατατίθεται παράβολο από τον προσφεύγοντα υπέρ του δημοσίου, το ύψος του οποίου ανέρχεται σε ποσοστό μηδέν και πέντε δέκατα επί τοις εκατό (0,5%) της προϋπολογισθείσας αξίας (χωρίς Φ.Π.Α.) της σύμβασης. Το ύψος του παραβόλου δεν μπορεί να είναι κατώτερο των εξακοσίων (600) ευρώ ούτε ανώτερο των δεκαπέντε χιλιάδων (15.000) ευρώ. Αν από τα έγγραφα της σύμβασης δεν προκύπτει η προϋπολογισθείσα αξία της, για το παραδεκτό της άσκησης της προδικαστικής προσφυγής, κατατίθεται παράβολο ύψους εξακοσίων (600) ευρώ.
Εάν από τα έγγραφα της σύμβασης παρέχεται η δυνατότητα υποβολής προσφοράς για τμήμα ή τμήματα της σύμβασης, το ύψος του παραβόλου υπολογίζεται επί της αξίας του τμήματος ή των τμημάτων της σύμβασης σχετικά με τα οποία ασκείται η προδικαστική προσφυγή.
Αναστολή του Δημόσιου Διαγωνισμού
Η προθεσμία για την άσκηση της προδικαστικής προσφυγής και η άσκησή της κωλύουν τη σύναψη της σύμβασης επί ποινή ακυρότητας, η οποία διαπιστώνεται με απόφαση της ΑΕΠΠ μετά από άσκηση προσφυγής.
Κατά τα λοιπά, η άσκηση της προδικαστικής προσφυγής δεν κωλύει την πρόοδο της διαγωνιστικής διαδικασίας αλλά οι δικηγόροι μας μπορούν να σωρεύσουν και αίτημα αναστολής της διενέργειας του δημόσιου διαγωνισμού μέχρι την έκδοση απόφασης επί της προδικαστικής προσφυγής.
Οι δικηγόροι μας, μπορούν επίσης να αναλάβουν και την σύνταξη και κατάθεση υπομνήματος το οποίο κατατίθεται από οποιοδήποτε από τα μέρη μέσω της πλατφόρμας του ΕΣΗΔΗΣ ή, αν αυτό δεν είναι εφικτό ή αν ο διαγωνισμός δεν διενεργείται μέσω ΕΣΗΔΗΣ, με οποιοδήποτε πρόσφορο μέσο, το αργότερο εντός πέντε (5) ημερών από την κοινοποίηση των απόψεων της αναθέτουσας αρχής.
Κάθε ενδιαφερόμενος, του οποίου επηρεάζονται τα συμφέροντα, δικαιούται να ασκήσει, εντός αποκλειστικής προθεσμίας δέκα (10) ημερών από την κοινοποίηση σε αυτόν της προσφυγής, παρέμβαση ενώπιον της ΑΕΠΠ.
Σε όλες τις περιπτώσεις παρέχεται και προσωρινή δικαστική προστασία δηλαδή η δυνατότητα αίτησης λήψης ασφαλιστικών μέτρων σε επείγουσες περιπτώσεις.
Οι δικηγόροι δημόσιων διαγωνισμών και συμβάσεων του γραφείου μας αναλαμβάνουν την σύνταξη, κατάθεση των ως άνω προσφυγών και ενδίκων βοηθημάτων (ή ενδίκων μέσων όπου αυτό προβλέπεται) και την εκδίκασή τους με γνώμονα την αποτελεσματική και άρτια προάσπιση των συμφερόντων και δικαιωμάτων του κάθε πελάτη μας – διαγωνιζόμενου.
Η εμπειρία μας και η μαχητικότητα μας, μας επιτρέπει να ανταποκρινόμαστε ταχύτατα στις ανάγκες του πελάτη και να χρεώνουμε εύλογες αμοιβές.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΣΕ ΔΗΜΟΣΙΟΥΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥΣ
Σύνηθες είναι επίσης και το φαινόμενο μία διακήρυξη να θέτει τεχνικές προδιαγραφές τόσο συγκεκριμένες και λεπτομερειακές που στην ουσία να αφορούν μόνο ένα συγκεκριμένο προϊόν.
Σύμφωνα με το άρθρο 54 του Ν. 4412/2016, όπως ισχύει και στις σχετικές Ευρωπαϊκές Οδηγίες, οι προδιαγραφές προσδιορίζουν τα απαιτούμενα χαρακτηριστικά ενός προϊόντος προκειμένου να γίνουν αυτά αποδεκτά σε δημόσια σύμβαση, όπως είναι για παράδειγμα τα επίπεδα ποιότητας, ασφάλειας κλπ. Σύμφωνα με το άρθρο 1 στοιχ. α’ και β’ του παραρτήματος VII της οδηγίας 2014/24/ΕΕ ως τεχνική προδιαγραφή εννοούνται όλες οι τεχνικές απαιτήσεις που καθορίζουν τα απαιτούμενα χαρακτηριστικά του προϊόντος, ώστε να ανταποκρίνονται στη χρήση για την οποία προορίζονται από την αναθέτουσα αρχή. Σύμφωνα δε με την παρ. 2 του άρθρου 54 του ν. 4412/2016, οι τεχνικές προδιαγραφές εξασφαλίζουν ισότιμη πρόσβαση των οικονομικών φορέων στη διαδικασία σύναψης σύμβασης και δεν πρέπει να έχουν ως αποτέλεσμα τη δημιουργία αδικαιολόγητων εμποδίων στο άνοιγμα των δημόσιων συμβάσεων στον ανταγωνισμό.
Με βάση τα παραπάνω λοιπόν καθίσταται σαφές ότι η διακήρυξη ενός διαγωνισμού δεν πρέπει να εμπεριέχει διατάξεις, όρους και κριτήρια που περιορίζουν αδικαιολόγητα τη συμμετοχή διαγωνιζομένων, όπως γίνεται στην περίπτωση των λεγόμενων «φωτογραφικών διατάξεων» που συνιστά συγκεκαλυμμένη μορφή διάκρισης.
Οι δικηγόροι μας μπορούν να ελέγξουν την διακήρυξη και να αποφανθούν αν ένας όρος είναι παράνομος και περιορίζει αδικαιολόγητα τον ανταγωνισμό και αν ναι να προσφύγουν για την ακύρωση της διακήρυξης και του διαγωνισμού.
Σε αυτές τις περιπτώσεις ο θιγόμενος έχει δικαίωμα να προσφύγει κατά της διακήρυξης είτε στην Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών, αν πρόκειται για διαγωνισμό που διέπεται από το ν. 4412/2016 είτε σε άλλη αρχή ή επιτροπή που είναι αρμόδια ανάλογα με τη νομοθεσία που διέπει τον ανταγωνισμό είτε σε Δικαστήριο.
Σκοπός της προσφυγής είναι να ανασταλεί η διενέργεια του διαγωνισμού και να ακυρωθεί η διακήρυξη ώστε να αντικατασταθούν οι προβληματικοί – φωτογραφικοί όροι.
Η πιο συνηθισμένη περίπτωση προδικαστικής προσφυγής που συναντούμε ως δικηγόροι δημόσιων διαγωνισμών είναι η προσφυγή στην Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών που προβλέπεται στο νόμο 4412/2016 και έχει ήδη μετονομαστεί σε Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων.
ΑΝΟΙΓΜΑ ΠΡΟΣΦΟΡΩΝ ΤΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ
Τις περισσότερες φορές οι διαγωνιζόμενοι παρίστανται αυτοπροσώπως κατά το άνοιγμα των προσφορών ή δεν παρίστανται καν.
Όμως το στάδιο του ανοίγματος των προσφορών είναι ένα σημαντικό στάδιο του διαγωνισμού και η παρουσία δικηγόρου είναι μερικές φορές χρησιμότατη. Οι δικηγόροι της δικηγορικής μας εταιρείας, όταν παρίστανται στο άνοιγμα των προσφορών ενός διαγωνισμού, φροντίζουν ώστε να μην γίνει καμία παρατυπία θελημένη ή αθέλητη εναντίον του πελάτη μας. Ελέγχουμε επί τόπου τα δικαιολογητικά των συμμετεχόντων και αν χρειαστεί υποβάλλουμε επί τόπου ένσταση και επισημαίνουμε τις ελλείψεις των δικαιολογητικών.
Με αυτόν τον τρόπο κατοχυρώνουμε τα συμφέροντα του πελάτη μας στον διαγωνισμό και αυξάνουμε την πιθανότητα κατακύρωσης του διαγωνισμού σε αυτόν.
ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ – ΕΡΜΗΝΕΙΑ – ΠΡΟΣΒΟΛΗ – ΣΥΝΤΑΞΗ
Η διακήρυξη που συντάσσει και δημοσιεύει η αναθέτουσα αρχή αποτελεί την αφετηρία του διαγωνισμού. Η διακήρυξη περιλαμβάνει τους όρους και τις προϋποθέσεις της συμμετοχής των ενδιαφερομένων στον διαγωνισμό, τα <<προσόντα>> που πρέπει να έχουν, τα δικαιολογητικά που πρέπει να προσκομίσουν, τον χρόνο και τον τόπο του διαγωνισμού και τα κριτήρια κατακύρωσης του διαγωνισμού.
Συνήθως μάλιστα η διακήρυξη του διαγωνισμού περιλαμβάνει και το κείμενο της σύμβασης που θα υπογράψει η αναθέτουσα αρχή με τον ανάδοχο της σύμβασης.
Η διακήρυξη συνήθως θέτει κάποια κριτήρια με τα οποία κρίνεται η φερεγγυότητα των συμμετεχόντων καθώς και κάποια τεχνικά προσόντα από τα οποία κρίνεται η επάρκεια και η δυνατότητα των συμμετεχόντων να εκτελέσουν την σύμβαση, όπως η προηγούμενη εμπειρία, η κατοχή πιστοποιητικών ISO, CE κλπ.
Στην περίπτωση που ο διαγωνισμός αφορά προμήθεια υλικών – αγαθών – προϊόντων η διακήρυξη προβλέπει και τις τεχνικές προδιαγραφές που πρέπει αυτά να πληρούν. Πολλές φορές οι τεχνικές προδιαγραφές χρησιμοποιούνται ως ένα μέσο με το οποίο η Αναθέτουσα Αρχή εκδηλώνει την προτίμησή της σε κάποια προϊόντα. Η <<προτίμηση>> αυτή όμως δεν μπορεί να φτάνει μέχρι το σημείο που να αποκλείει αδικαιολόγητα κάποια επιχείρηση που εμπορεύεται τέτοια προϊόντα γιατί τότε η σχετική διάταξη είναι φωτογραφική και καθιστά την διακήρυξη άκυρη.
Είναι σημαντικό ότι η διακήρυξη δεσμεύει τόσο την Αρχή που διενεργεί τον διαγωνισμό όσο και τους διαγωνιζόμενους, επομένως επιβάλλεται ο ακριβής προσδιορισμός των απαιτούμενων προσόντων για τη συμμετοχή στον διαγωνισμό, των απαιτούμενων δικαιολογητικών και των τεχνικών προδιαγραφών.
Ενδέχεται, ωστόσο, η διακήρυξη να περιλαμβάνει όρους που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις του νόμου ή ακόμη να μην περιλαμβάνει καθόλου όρους που απαιτεί ο νόμος. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι να μην προσδιορίζεται με σαφήνεια και πληρότητα το είδος ή η ακριβής ποσότητα του υπό προμήθεια αγαθού, να είναι αόριστες ή ελλιπείς οι τεχνικές προδιαγραφές ή να «φωτογραφίζουν» το προϊόν ενός και μόνο συγκεκριμένου προμηθευτή, να μην ορίζεται η διάρκεια της σύμβασης, να μην καθορίζεται καθόλου ή να υπάρχει ασάφεια ως προς την προϋπολογιζόμενη δαπάνη του διαγωνισμού κ.α.
Πλημμέλειες όπως αυτές της διακήρυξης, επάγονται ακυρότητα της διακήρυξης και της διαγωνιστικής διαδικασίας που διεξήχθη με βάση αυτήν, ως εκ τούτου οι δικηγόροι του γραφείου μας σε τέτοιες περιπτώσεις δύνανται να σας συνδράμουν κατά την ερμηνεία της διακήρυξης του διαγωνισμού που σας ενδιαφέρει προχωρώντας εφόσον υπάρχει νόμιμος λόγος στην προσβολή της διακήρυξης εντός των νόμιμων προθεσμιών.
Πέραν αυτού, οι δικηγόροι του γραφείου μας μπορούν να σας συνδράμουν κατά την ερμηνεία της διακήρυξης είτε διευκρινίζοντάς σας όποιες διατάξεις της ερμηνεύονται από τον ίδιο το νόμο, είτε περαιτέρω υποβάλλοντας έγγραφες αιτήσεις για παροχή διευκρινίσεων προς την Αναθέτουσα Αρχή του διαγωνισμού, στις οποίες αιτήσεις οι Αναθέτουσες Αρχές είθισται να απαντούν.
Οι δικηγόροι μας με την μακρόχρονη εμπειρία τους σε δημόσιους διαγωνισμούς έχουν αντιμετωπίσει πολλές φορές διακηρύξεις με πολλές ασάφειες ακόμα και πολλά λάθη.
Τέτοια λάθη προκύπτουν μερικές φορές από την απειρία της αρχής που συντάσσει την διακήρυξη αλλά μερικές φορές δεν μπορεί να αποκλείσει κάποιος και την σκοπιμότητα.
Η συμβολή ενός έμπειρου στους δημόσιους διαγωνισμούς δικηγόρου μπορεί να βοηθήσει τον συμμετέχοντα να αποφύγει τις κακοτοπιές και να υποβάλλει ορθά την προσφορά του.
Ανάλογα με το νομοθετικό καθεστώς που διέπει τον κάθε διαγωνισμό, η προσφυγή μπορεί να ασκείται με την μορφή ένστασης σε κάποια επιτροπή, στην Αρχή Προδικαστικών Προσφυγών ή στα πολιτικά ή διοικητικά δικαστήρια.
Επίσης οι δικηγόροι μας έχουν εμπειρία σε διαγωνισμούς που γίνονται για την εκμίσθωση δημοτικών ακινήτων με το Π.Δ. 270/1981 για διάφορες χρήσεις καθώς και για την εκμίσθωση ακινήτων Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου όπως Υπουργεία, Νοσοκομεία, αναψυκτήρια, αρχαιολογικούς χώρους από το ΤΑΠ – ΟΔΑΠ σύμφωνα με το ΠΔ 715/1989.
ΥΠΟΒΟΛΗ ΥΠΟΜΝΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΑΝΑΘΕΤΟΥΣΑ ΑΡΧΗ
Οι δικηγόροι μας γνωρίζουν ότι πολλές φορές οι πελάτες μας που λαμβάνουμε μέρος σε έναν διαγωνισμό δεν επιθυμούν να προσφύγουν στα δικαστήρια αλλά θέλουν με κάποιον τρόπο να υποβάλλουν τις απόψεις τους στην αναθέτουσα αρχή.
Σε αυτές τις περιπτώσεις, οι δικηγόροι μας συστήνουν την υποβολή υπομνήματος στην Αναθέτουσα Αρχή ακόμα και όταν αυτό δεν προβλέπεται από τη νομοθεσία και την διαδικασία. Το υπόμνημα μπορεί να υποβληθεί είτε πριν από την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας είτε σε κάποιο στάδιό της.
Ακόμα και αν δεν προβλέπεται λοιπόν, καθόλη την διάρκεια της διαγωνιστικής διαδικασίας, δηλαδή πριν από το στάδιο εκδόσεως από την πλευρά της Αναθέτουσας Αρχής συγκεκριμένης έγγραφης πράξης/πρακτικού με το οποίο π.χ. αξιολογεί τα δικαιολογητικά συμμετοχής απορρίπτοντας κάποιες προσφορές και κάνοντας δεκτές κάποιες άλλες, υπάρχει η δυνατότητα υποβολής υπομνήματος από την πλευρά του διαγωνιζόμενου προς την Αναθέτουσα αρχή, με την μορφή έγγραφου σημειώματος παρατηρήσεων/επισημάνσεων/επεξηγήσεων με το οποίο στοχεύουμε να «συνδράμουμε» ή να «αφυπνίσουμε» την Αναθέτουσα Αρχή στον εντοπισμό π.χ. συγκεκριμένων πλημμελειών/ελλείψεων που διαπιστώσαμε κατά την διαδικασία ανοίγματος δικαιολογητικών/προσφορών, ή ακόμη να επεξηγήσουμε τεχνικά χαρακτηριστικά των προϊόντων μας απαντώντας π.χ. σε αντίστοιχο υπόμνημα που έχει υποβάλει συνυποψήφιος προμηθευτής και έχει περιέλθει σε γνώση μας, για την υποστήριξη της υποψηφιότητάς μας.
Οι δικηγόροι της δικηγορικής μας εταιρείας Στέφανος Οικονόμου και Συνεργάτες, δύνανται να σας συνδράμουν στην σύνταξη και κατάθεση αυτών των υπομνημάτων προασπίζοντας με συνέπεια και υπευθυνότητα το έννομο συμφέρον σας.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επισκευθείτε και τον ειδικό ιστοτοπό μας :